Måndagsexemplaret är tillbaka

För flera år sedan rastade jag tilllsammans med mina syskon och föräldrar på en vägkrog i Håby för en bit mat. Samtalen oss emellan är aldrig dystra däremot spetsiga i formuleringarna men alltid med ett skratt nära till hands. Och trots att vår sjukdomshistorik vid detta tillfälle var ytterst begränsad kom vi ändå in på våra egna kroppsliga tillkortakommanden. Så här i backspegeln hade klagan liten substans eftersom våra fysiska besvär inte påverkat oss från att arbeta från tidig ungdom, resa, högre utbildning, springa Göteborgsvarv eller bilda familj. Kanske hade vi bara ett behov att släppa ut lite klagan i pausen på väg til Skjeberg i Norge där vi skulle hälsa på vår kära dagmamma. Hon som av alltid reste sig trots krig, sjukdomar, nerbrunnet hus, förlust av såväl sin pappa och sin dotter i alltför tidiga åldrar. Endast åldern tog henne till slut, 91 år gammal. Nåväl, det var här och när min syster konstaterade att vi alla vid bordet var måndagsexemplar. Och idag för en vecka sedan kände jag att hon  hade rätt därav tweeten:

mandagsex

Så vad har hänt? Jo, drygt tre veckor tidigare tog jag bort en leverfläck i nacken som inte såg så trevlig ut. Och förra veckan kom provsvaret – Malignt Melanom. En vecka har gått sedan beskedet om att jag har cancer som dessutom hade växt på djupet. Många tankar har tänkts under den här veckan och nästa vecka blir det operation. Nu ska det skäras bort med marginal i mig och även lymfkörtlar ska bort. Därmed har livet tagit en ny vändning. Politik, media och vin blir inte mindre ointressant för mig.  Men viktigast förblir mina underbara döttrar och min vackra fru. Samtidigt har jag så många tankar som jag inte alltid vill nöta med dem i tid och otid. Trots allt är nuet, glädjen och kärleken viktigast. Märkligt att det ska till en sjukdom för en sådan enkel insikt. Därför, här och nu,  återuppstår bloggen i en ny skepnad. Mer personlig, absolut privat.

Sommarkvällen var ljvuvlig, Agnes hjulade, Siri spelade fotboll medan Sara och jag pratade, åt oliver, italienska charkuterier tillsammans med franska och spanska hårdostar. Till detta drack vi proseccon Selezione Oro. Sedan spelade vi match mamma och dotter mot pappa och dotter. En kväll som denna kan inte bli bättre.

Om mediebrus

Statsvetare och frilansskribent som tycker att Seinfeld är det bästa som visats på TV.
Det här inlägget postades i Malignt melanom. Bokmärk permalänken.

Kommentera

