Amelia och arbetsmarknadspolitiken

En arbetslöshet under 5 procent 2015 är regeringens prognos, skrev Svenska Dagbladet i tisdags. Swedbank har räknat på detta och kommit fram till att det motsvarar ca 5 000 nya jobba i veckan.

Det gäller med andra ord för regeringen att leverera en politik som skapar tillväxt och även skapar nya företag. Jobbskatteavdrag i all ära men Sverige har fortfarande världens högsta skattetryck och Sverige fortsätter att straffbeskatta utbildning och framgång.

Jobbpolitiken är självfallet en utmaning också för Socialdemokraternas nya partiledare Håkan Juholt. Debattartikeln på Dagens Nyheter idag tillsammans med den nya ekonomisk-politisk talesmannen Tommy Waidelich gav dock inga tydliga besked – trots att de just skriver att deras budskap är tydligt. Än så länge matchar de inte regeringen om titeln arbetarparti.

Annars kan kanske tidningen Amelia bana vägen för nya spännande arbeten. Onekligen skulle fler sådan här jobb skapa rörlighet på arbetsmarknaden:

Amelias platsannons har förmodligen inte bara resulterat i ett stort antal personer som känner sig lämpade för tjänsten, det har med all sannolikhet även ökat trafiken till deras hemsida vilket annonsörerna gillar.

Annonser

Om mediebrus

Statsvetare och frilansskribent som tycker att Seinfeld är det bästa som visats på TV.
Det här inlägget postades i Arbetslöshet, Media, Sverige. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Amelia och arbetsmarknadspolitiken

  1. Sara skriver:

    Ja, det är säkert värt 35 000 för dem!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s